Nord India-Ladakh

144

Viatge al Nord de la India a l’any 2010 amb la Carmina.Va ser gràcies a la Anna,una amistat que tenim a Igualada que es va casar amb el Nawang de Leh i ens va animar molt per fer aquest increible viatge,donant-nos molta informació i facilitant-nos molt l’estada a Leh.

A nivell personal no estava pasant un dels millors moments i Ladakh hem va anar com anell al dit.Les visites als monestirs,les seves valls,els seus rius,les seves increíbles muntanyes  i sobretot la seva gent, hem van guiar una mica ja que estava una mica perdut.

LADAKH

És un districte de l’estat indi de Jammu i Caixmir. Es divideix en cinc zones: el Ladakh pròpiament dit, Nubra, Zanskar, Rupshu i Kargil. Té una superfície de 98.000 km² i uns 100.000 habitants, la seva majoria de religió budista tot i que també hi ha una minoria musulmana. La seva capital és Leh. El clima és força dur: pot passar dels 30°C a l’estiu fins el -20°C a l’hivern. Ladakh està situat de ple en una regió molt inestable, amb importants disputes territorials entre l’Índia, el Pakistan i la Xina.

índice                    220px-LadakhMapa

Ladakh està situat al Nord de la Índia entre l’Himàlaia, en el seu extrem occidental, i la serralada del Karakoram. El travessa el riu Indus, que neix al veí Tibet. Al ponent i separats per la serralada de l’Himàlaia, limita amb la resta de l’estat de Jammu i Caixmir. Al nord limita per una banda amb la zona d’Àrees del Nord, administrada pel Pakistan i reclamada per l’Índia, i per altra amb Siachen, sota domini indi i reclamat pel Pakistan. A l’oest limita amb les zones d’Aksai i Demchok, ocupades per la Xina. Al sud pels estats indis d’Himachal Pradesh i del Panjab.

És una regió molt muntanyosa, a més de l’Himàlaia i el Karakoram, interiorment hi ha diverses serralades importants: la serra de Ladakh, que separa Nubra del Ladakh central i la serra de Zanskar, que separa el Ladakh central i Zanskar.

La religió majoritàriament és budista tot i que a Leh podem trobar Mesquites i restes d’altres religions.

A Ladakh es parla una llengua pròpia LADAKHI que és molt proper al tibetà.Al cap d’uns dies és fàcil que s’et quedin unes quantes paraules per anar fent i també és recomanable portar un petit diccionari Ladakhi ja que en alguns petits poblats l’anglès el saben ben poc.

La gent de Ladakh són molt acollidors i transmeten molt bones vibracions,les condicions dures del lloc es reflexen en les seves cares però no en el seu caràcter.

VIATGE

El previ per anar a la Índia,necessites el Visat que ens el vam tramitar a Madrid i al anar uns dies a prop de Delhi després de Ladakh vam portar com a preventiu el Malarone pel paludisme (queal final  no el vam pendre,ja que vam fer molta prevenció) i ens vam vacunar del Tifus-Difteria i la Hepatitis C.

Per anar vam sortir de BARCELONA fins a ZURICH i d’allí un avió directe fins a DELHI.Hi han opcions més econòmiques però amb més transbords i més estades llargues als aeroports.

Un cop a Delhi vam sentir la seva xafogor nomès arribar i vam agafar un Taxi de nit(millor ja que hi havia poc trànsit) fins al barri Tibetà d’una hora de durada.Ja teniem feta la reserva prèvia per internet al Hotel Wonghen House d’aquest barri Indi.Les habitacions eren justes per suficient per poder dormir amb un ventilador que per cert feia molt soroll…..benvinguts a la Índia!

3-Wondhen House

Hotel:  http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g304551-d1378862-Reviews-Wongdhen_House-New_Delhi_National_Capital_Territory_of_Delhi.html

L’endemà vam estar a l’aguait, ja que a la tarda sortia l’autobús en direcció MANALI.Abans vam viure una violenta tempesta monsònica en ple Delhi ampliant el caos circulatori que hi havia i de pas vèiem com els nens jugaven amb l’aigua pels carrers com si res.Vam estar 3 hores per sortir de la gran ciutat i ens restava uns 500 quilòmetres cap al Nord per carreteres de tot tipus amb un conductor temerari que no parava ni a pixar i que esnifava de tant en tant ves a saber que.

La ruta va ser aquesta:

-Delhi per carretera nacional NH gener fins Chandigarh i des d’allí per NH21 nacional de carreteres que travessa Bilaspur , Sundernagar , Mandi i Kullu.

Un cop a Manali vam necessitar un dia sencer per recuperarnos d’aquest primer trajecte que vam fer de patac,estavem destrossats.

Manali està una altitud de 2.050 m amb el riu Beas Valley situada a la zona d’Himachal Pradesh , prop de l’extrem nord de la Kullu Valley.  La petita ciutat Old Manali és el començament d’una antiga ruta comercial a Ladakh i des d’allà sobre la Pass Karakoram a Yarkand i Khotan a la conca del Tarim .

9       24

Vashist                                                                                                      Manali

De fet ens vam allotjar en un hotel molt tranquil a la part alta de Vashist,un poblet a prop de Manali.Aquesta regió és molt freqüentada i massificada per turistes Índis a l’estiu i disposa d’estacions d’esquí al’hivern.També és recomanable abans d’anar a Ladakh fer una mica d’aclimatació fent algun Treck interesant per la zona,com la coneguda Vall de Parvati.

     38-Temple Budista Nyinmapa      41-Sakyamudi buda

     Temple budista Nyinmapa-Manali

Vam fer una caminada a una cascada d’aigua molt xula a prop del poble de Vashisth amb molt bones vistes de la vall.

50      51

Cascada a prop de Vashist

Vam visitar a Manali el primer monestir bu

dista de la Índia-Nyinmapa,aquesta zona  hi havien llocs bastant bons per menjar.Durant els dies d’estada es bó aprofitar per contractar el transport per anar a Leh,hi ha molta oferta tot depenent del nostre pressupost,ja que es pot anar amb:

-4×4 nomès 2 persones-l’opció més cara

-llogar una Royal Enfield (motocicleta índia)i tragar molt fum i pols

Furgoneta tot terreny amb 12 plaçes i també tragant molt de fum dels vehicles,ja que sembla que no tenen cap mena de filtres,de fet hi ha algun moment que és bastant desagradable.Nosaltres vam triar aquesta opció fent 1 nit en un campament a una alçada d’uns 4000 metres i un total de 480 quilòmetres amb colls de muntanya,molts militars,motoristes.

68      21

Inici de la Ruta Manali-Leh

81      83

Militars Índis durant tot el trajecte

Aquesta ruta mica en mica l’estan asfaltant i et trobes families del Tíbet que treballen a peu de carretera amb condicions molt dures, en condició d’exiliats pel conflicte que tenen amb l’invasió de Xina.El medi en que es troba crec que pot arribar a ser una obra que no s’acabarà mai.Vam fer parades de tant en tant però el viatge és un espectacle visual geològic amb molts passos de grans rius i pobles que ja et diuen que entres en plena serra de l’ Himalaya.

94      99

Campament del 1er dia

107      114

125      118-Pas Tagangla

Pas Taglangla 5328 metres Manali-Leh

Comparteixo un bon Track de Wikiloc amb l’opció de fer-ho amb alforjes i btt amb varies etapes,realitzant el mateix itinerari que amb vehicle:

http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=1097045

LEH

Tot una aventura arribar a Leh,sense sortir gairebé de la furgoneta estavem coberts de pols i molt remoguts.Però abans d’arribar fent l’ultim coll entravem en una altre “dimensió” on els pobles,els monestirs penjats en turons amb grans extensions de terreny,sobre una plana on es passeja el llarg riu Índus que baixa del Tíbet.

Leh es la capital de Ladakh  i es va desenvolupar econòmicament gràcies també a la proximitat d’una via secundària de la ruta de la seda que comunicava el Caixmir amb l’Àsia Central, amb una intensa activitat comercial i punt de trobada de mercaders, tot i que  durant una bona part de l’any aquesta activitat es veia aturada a causa de la meteorologia, força adversa pels viatgers. Més endavant l’economia es va veure afectada per la situació política de la regió, amb les diferències amb Xina i, sobretot el Pakistan: els militars es convertiren en la figura més important durant molts anys.

La decisió de govern índi, el 1974, d’obrir Ladakh a turistes estrangers va representar un canvi. L’arribada de visitants va fomentar l’inici del desenvolupament d’una nova activitat econòmica que va fer augmentar el nombre d’habitants i paral·lelament l’aparició de comerços dedicats al turisme tant Índi com de la resta del món.

Vam tenir la sort d’allotjarnos a la Guest House de la germana del Nawang a la part alta del poble i vam estar com a casa,compartint menjars amb la familia.

Hi ha molta oferta per menjar,comprar roba,visitar la part vella…..i molt recomanable  per aclimatarse,fer les visites als diversos monestirs que hi han a Leh ja que al estar a 3500 metres sobre el nivell del mar costa agafar aire els primers dies.També és una lloc on planeijar molt bé les sortides ja que és fàcil,hi han moltes agències per poder triar i negociar.També en algun moment del dia s’acumula molt trànsit i és una mica agobiant.Fa uns anys sense cotxes deuria ser molt autèntic i pur,però ara s’ha convertit en una gran ciutat amb pol.lució,és el que hi ha ara mateix.Depenent del nostre pressupost i forçes podrem agafar taxi,autobusos,llogar una motocicleta per dies  i reservar a les agències les sortides guiades.

Alhora de fer caminades i visites per la zona intentar evitar les hores del migdia ja que el sol és molt fort i cal protegirse en tot moment.

141     168

Palau de Leh                                              Gompa Leh

156       159

Chorten o Stupa a Leh                    Rodes d’oració-Drepung

MARKHA VALLEY

Un dels Treks més famosos de Ladakh i va ser el primer que vam fer i amb temps vam poder fer-ho sense guies i sense cap reserva prèvia.En alguna època de l’estiu pot ser  un Trek massificat però nosaltres vam tenir sort i gairebé erem sols.Vam conèixer una parella de Toulousse i vam compartir gastos de Taxi Leh-Spituk.

Markha Valley es troba entre el Zanskar i Ladakh , al Himàlaia regió. Aquesta vall paral · lela a la serralada de l’Himàlaia,aquesta compta amb bells paisatges, salvatges i àrids. Aquests estan vinculats amb el Ladakh també conegut com “Petit Tibet”.

254      P1020084

Etapa 2ona-Ofrenes

P1020081       226

Pastor de Yacs de la ruta

P1020034       221

Deixo el Trak Wikiloc de la ruta amb detalls:

http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=5084909

STOK KANGRI

Cim de 6153 metres sent el cim més altde la zona de Ladakh però no és el més difícil de pujar.Vam fer el Trek molt maco en 2 dies fins al Camp Base a 5000 metres i d’una atacada fent cim i baixar al campament inferior a 4500 en un dia.

Vam preparar la logística a Leh amb una altre parella de francesos que ens vam entendre molt bé i entre tots vam llogar el material tècnic per poder pujar i amb 2 tendes i menjar pujarem aquest cim en 4-5 dies,sempre amb una bona aclimatació prèvia d’uns quants dies per la zona i molt bona meteorología.És obligatori treure un permís per poder pujar sent una bona experiència ja que la persona que ens el va tramitar era un personatje que ens va fer un croquis a mà de tot la ruta,prenent un bon té chai i explicant-nos moltes anècdotes de la zona i tot lo que ens anirem trobant durant l’ascenció.

P1020454       300px-StokKangripic

Descripció de la ascenció Wikiloc:

http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=5084941

VALL DE NUBRA

Vall al Nord-est de Leh fent frontera natural amb la Xina i Pakistan a l’Oest. L’accès es per un coll molt transitat i espectacular KHARDUNG-LA de metres,un dels passos transitables més alts del món.

Vam llogar un Taxi compartit i en un dia amb moltes corves vam fer fins a la població de Nubra on casualment estava el DALAI LAMA i  ple de seguidors de totes les poblacions Ladakhis. Nubra ple de monestirs en llocs increibles,un desert amb camells envoltat de muntanyes de 5000 metres.Una zona molt aïllada geogràficament però que no et deixa indiferent.Vam estar 1 nit 2 dies i tornada a Leh pel mateix Coll de Khardung-La,aquest viatge també el vam compartir amb 2 noies de Israel i una dona viatgera anglesa que no tenia por a res.

P1020199      P1020329

Khardung-La                                                                              Nubra

P1020214      P1020282

Peregrinació Dalai-Lama                                                 Desert Nubra

LAMAYURU

Visita en un  monestir en direcció a Kargil,proper a la frontera amb Pakistan amb la presència a la carretera de molts militars i amb moltes obres durant tot el tram desde Leh.Vam agafar un autobús de línea i vam dedicar un dia sencer ja que la visita s’ho mereix.Aquest monestir i el poble estan situats al damunt d’un antic llac dessecat.Hi trobarem un museu dintre del monestir i podreu veure la vida que fan els monjos un dia qualsevol,amb les pujes matinals i  les oracions.

P1020159

THIKSEY

Monestir a dalt d’un turó i a prop de la carretera.També es pot anar de Leh amb l’autobús de línea

P1020130

Bones vistes de la vall i el riu Índus

CHEMREY I TAKTOK

Gompes en una Vall no molt lluny de Leh amb vistes impressionants i visites a pobles en tot el seu trajecte.A Taktok el monestir hi trobem una cova curiosa i a Chemrey situat damunt d’un turó molt fotogènic.

P1020526

SPITUK

Monestir molt a prop de Leh que gairebé hi podríem anar caminant juntament amb un recomanable passeig pel riu Índus.

La estada va ser d’uns 21 dies a LADAKH,es van fer curts però van ser molt intensos.Aquest cop vam triar un avió Leh-Delhi amb un aeroport bastant auster i molta presència de militars.

Val a dir que un dia després de la sortida de Leh va haver unes tormentes atípiques que van inundar part de Leh afectant a moltes persones,aquesta tormenta va arrasar una part de Ladakh on van morir 113 persones i ocasionant el tall de moltes carreteres i molts danys materials.La resposta de molts turistes va ser ajudar amb les tasques de rescat a tots els afectats.

INDIA-EL TRIANGUL D’OR-RAJASTHÁN

Itinerari molt conegut que uneix les poblacions de DELHI-JAIPUR-AGRA.Nosaltres vam triar aquesta combinació per fer un final de viatge diferent i vam contractatr a travès d’una agència de viatges ja que no teniem temps de fer-ho per la nostra conta,tot i que amb temps i ganes es pot fer.Teniem un Taxi i xòfer per nosaltres i la veritat es que venint de LADAKH ens sentiem molt extranys viatjant d’aquesta manera,de fet recomano fer aquest itinerari o altres similars abans d’anar a LADAKH,hi ha massa contrast i totes les piles que vam carregar ens les van xuclar fent aquest trajecte.Es clar que ho vam fer en 4 dies i va ser una mica estressant,però val la pena veure el bullici de les grans cutats i les visites als Temples Índis com el fort d’AGRA,el TAJ MAHAL o el temples dels Monos a JAIPUR com la seva ciutat,va ser tot una experiència

P1020686      P1020802

 

P1020697      P1020827

Per acabar ens hagués agradat fer una visita Old Delhi però no va ser possible . La propera vegada….

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s